.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فقدان امكانات در مرتفع‌ترين رصدخانه ايران

مسئول رصدخانه آلاشت مازندران گفت: مرتفع‌ترين رصدخانه ايران كه در سوادكوه مازندران مستقر است، امكانات عكاسي نجومي ندارد.

موسي فرهادي افزود: رصدخانه آلاشت تنها رصدخانه استان‌هاي شمالي با ارتفاع بيش از يك هزار و 800 متر از سطح درياست.
وي تصريح كرد: شهرداري آلاشت در سال 1385 اقدام به احداث نخستين رصدخانه استان مازندران كرد كه عمليات ساختماني آن در ارديبهشت سال 1386 با نام رصد خانه آيت‌الله صالحي مازندراني شهرداري آلاشت افتتاح شد و فعاليت خود را آغاز كرد.
مسئول رصدخانه آلاشت مازندران بيان داشت: در ساخت اين مركز سه گروه هدف اصلي براي اين مركز در نظر گرفته شده است كه عموم علاقمندان و گردشگران، دانشجويان و دانش‌آموزان، منجمان و گروه‌هاي نجومي و پژوهشگران را شامل مي‌شود.
فرهادي با تاكيد بر اينكه رصدخانه آلاشت تنها رصدخانه استان‌هاي شمالي با ارتفاع بيش از يك هزار و 800 متر از سطح درياست، افزود: رصدخانه آيت‌الله صالحي مازندراني شهرداري آلاشت مرتفع‌ترين رصدخانه ايران است و سالانه ده‌ها هزار نفر از آن بازديد مي‌كنند.
وي اضافه كرد: اين رصدخانه داراي امكاناتي شامل دستگاه ترازوي نجومي، اطاق آسمان‌نما، بانك نرم‌افزاري و كتابخانه تخصصي نجوم، سالن كنفرانس و نمايش فيلم، تلسكوپ شش اينچ بازتابي، تلسكوپ 14 اينچ بازتابي مجهز به سيستم رهياب كامپيوتري و موتوريزه است و تلسكوپ اين مركز نيز در حال حاضر جزو تلسكوپ‌هاي بزرگ و كارآمد كشور است.
مسئول رصدخانه آلاشت گفت: ويژگي منحصر به فرد اقليمي شهر آلاشت نظير ارتفاع زياد از سطح دريا، نداشتن آلودگي هوا و آلودگي نوري، داشتن آسماني صاف و بدون غبار، اين مركز را به بهشتي براي منجمان و رصدگران تبديل كرده است.
فرهادي بيان داشت: عدم تكافوي اعتبارات تخصيصي براي تهيه امكانات جانبي نظير طيف‌سنجي و عكاسي و عدم تجهيز مركز به ابزارهاي جديد نگراني‌هايي را در ميان علاقمندان بوجود آورده است كه اميدواريم با حمايت‌هاي مسئولان استاني و شهرستاني اين مشكلات برطرف شود.
رصد در لغت به معني با دقت نگاه كردن است و در اصطلاح به مشاهده اجرام آسماني و ستاره‌ها با دقت و در پي آن ثبت مشاهدات آمده است كه امروزه بيشتر معني مشاهده اجرام آسماني با چشم مسلح و از پشت ابزارهاي ساخته بشر مانند تلسكوپ‌ها است.
رصدخانه مكاني است كه ستاره‌شناسان به مطالعه و سنجش و بررسي ستارگان و اجرام آسماني مي پردازند.
در گذشته در اين سرزمين رصدخانه‌هاي بزرگي مانند رصدخانه مراغه محل فعاليت و پژوهش خواجه نصير بود كه با ابزارهاي خود به كنكاش مي‌پرداخت و از 400 سال پيش كه گاليله نخستين ابزار را براي رصد ستارگان ساخت، رصدخانه به محلي اطلاق مي‌شود كه يك حداقل يك تلسكوپ در آن فعال باشد./فارس


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.082 seconds.